En passion for padel kombineret med en Corona-nedlukning skabte det perfekte udgangspunkt for fem iværksættere. De har sammen skabt et brand, der med tiden måske skal blive til en levevej.
Man mærker at filteret er ikke eksisterende, når han fortæller om tankerne bag det danske padel-brand Tempo. Et brand den tidligere professionelle fodboldspiller Kim Elgaard har bygget op sammen med fire kammerater. Med hver deres baggrund byder de ind i iværksætterdrømmen med udgangspunkt i Vejle og omegn. Fælles er deres passion for den hastigt vækstende sport. For til at starte med gav Corona-nedlukningen dem mod på et projekt. Et projekt der så at sige tog udgangspunkt i laveste fællesnævner.
- Vores tanke var i bund og grund at lave et billigt bat. Et bat vi kunne spytte tusindvis ud af rundt over hele Europa via Amazon. Det handlede i langt højere grad om kvantitet end kvalitet. Det skulle bare gå stærkt, lige indtil vi indså noget, fortæller Kim Elgaard.
Tiden og refleksionen i en verden, der var helt og aldeles lukket ned fik gutterne fra Vejle-området på andre tanker. Helt andre tanker.
- Vi kom frem til, at skulle vi gøre det, så skulle det gøres ordentligt. Vi gik all in på et kvalitetsbat, der designmæssigt er anderledes end de etablerede brands. Mange mærker går i dag amok i farver, vores har et mere roligt skandinavisk look. Med matte farver etc. Vores bat i en liga for sig, hvad angår design, fortæller Kim Elgaard.
For at gøre produktet konkurrencedygtigt i forhold til et marked, hvor flere store brands for længst har kastet millioner af reklamekroner ind i jagten på kunderne bliver Tempo-bats produceret hos anerkendte producenter i Spanien. Sportens moderland. Det i en erkendelse af, at sporten i Danmark stadig er i sin barndom. Hvis kvaliteten skal stå mål med designet, så var produktionen nødt til at blive flyttet udenfor landets grænser.
Livstilsbrand er drømmen
For de fem iværksættere er der stadig lang vej, hvis drømmen om at gøre padel til en levevej skal indfries. Man fornemmer på Kim Elgaard, at det ikke udelukkende er målet i sig selv, der er vigtig. Det er også rejsen og udviklingen undervejs, der giver ham og partnerne i firmaet glæde og gejst. En gejst der de senere år kun er blevet større i takt med, hvordan de, som alle andre, har oplevet udviklingen omkring padel i Danmark eksplodere.
- Vores produkter går efter at ramme de lidt mere øvede spillere, på grænsen til det eliteprægede. Vi oplever en udvikling, hvor folk i stigende grad går op i, hvad de spiller med. Det er en del af udviklingen, når folk har spillet længe. Det har været godt for vores brand, at folk i stigende grad er blevet mere nørdede med deres udstyr. Fordi vi har et produkt over standard, fortæller Kim Elgaard.
Netop fordi rejsen er konstant og i disse år vækster på alle fronter har Kim Elgaard og gutterne bag Tempo svært ved at se, hvordan de nogensinde skulle give helt slip på brandet. For i et land fyldt med tøjmærker der brander sig på livsstil, kunne koblingen til Tempo og et partnerskab være åbenlyst. Et partnerskab Kim Elgaard og gutterne godt kan se sig selv i, hvis det foregår på de rette betingelser og de kan bevare en del af deres dagligdag i Tempo-brandet.
Vejle som padels epicenter?
Med en fælles base omkring det sydøstjyske har Tempo-brandet stærke rødder i et område, hvor iværksætteri og erhvervsudvikling nærmest kommer ind med modermælken. Det virker til den voldsomme vækst omkring padel også har ramt trekantsområdet. I Kolding har den tidligere håndboldspiller Lars Krog Jeppesen åbnet et stort padelcenter. I Vejle, stedet hvor Tempo har til huse, er Danmarks måske mest imponerende padelcenter ved at blive opført.
En række lokale erhvervsfolk er med i projektet, der vil gøre Vejle til en førende by indenfor padel i Danmark. Projektet bliver anført af den tidligere landsholdsspiller Thomas Gravesen, der selv er en flittig padelspiller. Det nye center har allerede sikret sig en af landets førende trænere, Tore Skjold, som cheftræner.
Et ganske glimrende billede på, hvordan en mindre sport kan vækste, hvis den formår at tiltrække de rette personer. Noget padelsporten har formået fra sin spæde begyndelse i Danmark for cirka fem år siden. Det ene kommercielle center efter det andet er skudt op rundt om i hele landet. Altid med lokale erhversfolk i ryggen. Erhvervsfolk der både ser muligheden for at være first-mover på et nyt forretningsområde, men samtidig ser muligheden for selv at komme i gang med en sport, der har et stærkt iværksættergen over sig.
Med den stadig stejle vækstkurve er der næppe nogen tvivl om, at Tempo vil få følgeskab af flere andre danske brands med tiden. Med en stærk iværksætterkultur og store brands i modeindustrien står flere firmaer uden tvivl også på spring til at hoppe ind i den vækstrejse padel aktuelt er på i hele verden.