I denne artikel kan du læse hvordan læring foregår og hvilke læringsprocesser der findes mod at blive bedre til sin ekspertise fx at blive en dygtigere padelspiller. 🧠🦵❤️

OPSKRIFTEN PÅ EKSPERTISE 🧠💡

I har formentlig alle hørt om de 10.000 famøse timer, man skal bruge på noget for at blive ekspert, men som desværre er en halv skrøne, da TIDEN alene brugt på noget, langtfra er nok.

Den svenske psykolog Anders Ericsson, der stod bag det oprindelige studie af ekspertise, kiggede bl.a. på nogle dygtige violinister og sammenlignede top 3 med resten. Han fandt følgende forskelle mellem de allerbedste og de gode:

  1. >10.000 timer
  2. Tiden var blevet brugt på såkaldt “bevidst øvelse”, der dækker over, at man bruger tid på det, man IKKE kan, snarere end alene at øve sig på det, man allerede kan og som derfor føles bedre fordi det ikke konstant trigger “ej, hvor er jeg dårlig”-reaktioner.
  3. Hvor, de konkret stod og øvede sig, hvornår på dagen, de øvede sig og endelig hvor længe, de øvede sig.

Især punkt 3 er interessant, fordi en ritualisering af rummet og rammerne for læring, kan være med til at støtte og forberede de dele af hjernen, som især er i spil, når man skal træne ting såsom reaktioner og muskelhukommelse, hvor der ikke er tid til at huske.

DE FIRE LÆRINGSTRIN 👣

En anden teori, som er væsentlig for forståelsen af hvordan mennesker lærer, er de 4 trin, som enhver ny viden skal igennem for at komme fra hovedet og “ned i kroppen”.

Trin 1: Ubevidst inkompetent
Her ved du ikke, hvad du ikke ved. Det betyder dog også, at du ikke frygter ting, samt at tiltroen til dine evner kan være en anelse for høj, hvilket kan føre til urealistiske forventninger til en selv, ærgrelse, manglende selvkontrol osv. fordi man inde i hovedet er langt bedre, end i virkeligheden. (Alle tidligere ketsjersportsspillere, der prøver padel første gang 😜).

Trin 2: Bevidst inkompetent
Her begynder du at opdage, alt det, du ikke kan. Du begynder også så småt at få succesoplevelser, du kan bygge videre på og især mere bevidst begynde at navigere i det uforudsigelige. Vigtigst her er, at du begynder at få følelsen af hvor god du er, samt hvor meget arbejde, der kræves for at blive bedre.

Trin 3: Bevidst kompetent
Her begynder du at have egenskaber, som rækker til at du får succesoplevelser, men problemet kan så blive, at det, der begynder at drive dig ikke længere er selvudvikling, men sejre. Derfor er faren her, at man vælger kun at spille mod de samme mennesker, overvurderer sig selv eller dropper træning af de andre færdigheder. Husk at det, der typisk begrænser dig, når du begynder at få erfaringer, er frygten for at tabe samt frygten for at fejle. I stedet bør du være drevet af lysten til at lære, for så bygger du hele tiden dig selv op.

Trin 4: Ubevidst kompetent
Sidste trin er, når færdigheden er kravlet ned i kroppen og du ikke behøver bruge lige så mange ressourcer på at huske og tænke, men mere spiller ud fra at gøre det, der føles rigtigt – og som din krop nu langt bedre kan eksekvere, fordi dine reaktioner er blevet indarbejdet på den rette måde. Den største opgave og fare her er, at man hele tiden bevarer lysten og glæden ved spillet så man ikke alene bliver drevet af resultaterne. Det er forskellen på at have skabt en dynamolygte, der drives af processen – eller om du har brug for “succesbatterier”, for at holde selvtilliden oppe.

SUMMA SUMMARUM

Husk at tanken om hvem du er, som spiller, følelsen af hvem du er som spiller og ikke mindst dine krops færdighedsniveau – er tre vidt forskellige ting. Kort fortalt skal læringen, rummet, rammerne og ritualerne omkring den derfor optimalt set påvirke disse 3 systemer indeni dig:

🧠 Tankeapparatet, der skal forstå de nye færdigheder og måske aflære de gamle, samt hele tiden holde fokus på bolden og ikke lade sig rive med af følelserne.

🦵 Bevægeapparatet, der skal lære at bevæge sig og reagere på nye måder – samtidig med at den undgår uhensigtsmæssige adfærdsmønstre, der fører til skader.

❤️ Følelsesapparatet, der skal lære at håndtere ting som tvivl, selvtillid, fiasko, frygt for at fejle og meget andet.

Indlægget er baseret på mine egne erfaringer som eliteidrætsudøver bl.a. med 9 år på Taekwondolandsholdet i 90’erne kombineret med mit faglige virke som speciallæge med særlig viden om bevidsthed, adfærd og vaner.

Om forfatteren:
Imran Rashid (f. 1977) er speciallæge i almen medicin, foredragsholder og forfatter til bøgerne Sluk, Tænd fantasien, Offline, Sunde vaner, Mærkbarhed. Han er også sundhedsfaglig direktør hos Lenus og står bag SundDigital.dk. Imran Rashid spiller også  en hel del padel i sin fritid og så kan du følge ham på Instagram.

Forrige artikelCarlsberg Nordic Padel Series 3: Pakhus77 melder klar til fest
Næste artikelSkolesamarbejde er win-win for lærere og forening
Gæsteskribent
Padelbladet.dk anvender forskellige gæsteskribenter, der bidrager med nyheder, analyser, debat og aktuelle opdateringer fra padelverdenen. Denne artikel er skrevet af en gæsteskribent.